Széchenyi 1845 augusztusában tárgyalt először Füreden a balatoni gőzhajózás megteremtésének feltételeiről. Néhány nappal később az Országos Közlekedésügyi Bizottság elnökévé nevezték ki valóságos titkos tanácsosi rangban. Az első szakértői ülésre december 27-én került sor. A balatoni gőzhajózást megszervező részvénytársaság előkészítő ülését 1846. februárban tartották Deák Ferenc és Széchenyi részvételével. A gróf áprilisban jelentette meg e röpiratát, amelyben számba vette a várható nehézségeket, felhívta a figyelmet a kikötők építésének szükségességére, kitért a hajózásnak az idegenforgalommal, a halászattal, a vízszabályozással, az iparosodással és a munkahelyteremtéssel való összefüggéseire. Felvetette a Sió-csatorna révén a Balaton és a Duna összekötésének lehetőségét is. Az angol Penn cég júliusban indította útnak a tervezett hajó gőzgépét. Az első balatoni gőzhajó vízrebocsátására 1846. szeptember 21-én (Széchenyi születésnapján) került sor, s a hajó az ő javaslatára kapta a Kisfaludy nevet.
Széchenyi István, gr(óf)
1846 (Pesten, Trattner és Károlyi.) 34p. Első kiadás. Korabeli félvászon-kötésben. Contemporary half cloth. Poss.: Glitzke Sándor gyűjteményi bélyegzőjével. Szentkirályi: 137.
Auction 117 / 4.
Starting price: HUF 400 000
Hammer price: HUF 500 000
A mű címe
Balatoni gőzhajózás