Ugrás a tartalomra

(Nicolaus de Lyra): (Biblia cum postillis Nicolai de Lyra et expositionibus Guillelmi Britonis in omnes prologos S. Hieronymi et additionibus Pauli Burgensis replicisque Matthiae Doering. Pars I.)

(Nicolaus de Lyra)
A mű címe
(Biblia cum postillis Nicolai de Lyra et expositionibus Guillelmi Britonis in omnes prologos S. Hieronymi et additionibus Pauli Burgensis replicisque Matthiae Doering. Pars I.)
1487 (Nürnberg, Anton Koberger.) (936)p. 28 szövegközti fametszettel. Az első, üres levél hiányzik. Korabeli, görgetőkkel díszített, reneszánsz, csatos bőrkötésben. A háttábla enyhén kopott. Néhány lapon apró vízfolttal. Nicolaus de Lyra's commentaries on the first part of Old Testament. Contains 28 beautiful woodcuts. Gilt Initials, red and blue handcoloured capitals. Slightly worn contemporary renaissance style leather with clasps. Back cover damaged. Some pages stained. CIH 667.; GW 4289.

107. árverés / 92.
Kikiáltási ár: 300 000 Ft
Leütési ár: 1 200 000 Ft

Az Ószövetség első része, Nicolaus de Lyra (1270/75 k.-1349) a kiválóan képzett ferences szerzetes, valamint a párizsi egyetem teológia tanárának magyarázataival. A "Postillák" a szerző fő műve, 1322-31 között keletkezett, bennük a Szentírás szó szerinti értelmét vizsgálta. Héber nyelvismeretével az Ószövetség eredeti szövegére támaszkodott, magyarázatához zsidó tudósok glosszáit is felhasználta, így akarta bizonyítani nekik, hogy egyes locusok szó szerinti értelemben utalnak Krisztusra és az egyházra. Műve széles körben elterjedt, számos nyelvre lefordították. Paulus de Burgos és Matthias Doering kiegészítéseivel első alkalommal Rómában nyomtatták ki 1471-72-ben. Különböző kiadásaiból itthon fennmaradt számos példányán kívül hazai használatát bizonyítja, hogy Temesvári Pelbárt műveihez is forrásul szolgált. A szöveget -- az egyéb kommentárral ellátott művekhez hasonlóan -- keretes formában rendezte el a nyomdász: középütt nagyobb fokozattal a bibliai textus, körülötte kisebb típussal a magyarázatok olvashatóak. A bibliai események, épületek, tárgyak jobb megismerését 28, néhány esetben az egész oldalt kitöltő, nagyon szép fametszetes illusztráció segíti. A kötetet gyönyörű aranyozott iniciálék, vörös és kék, kézzel rajzolt kezdőbetűk, és az egész szövegen végigfutó rubrikálás díszíti. Bár a mű négy kötetben teljes, példányunkat a neves Koberger műhelyben készült tipográfia, a kéziratos díszítések és a kötés együttes szépsége a késő középkori könyvművészet esztétikus darabjává teszi.