Ugrás a tartalomra

Psalterium

A mű címe
Psalterium
Illuminated manuscript on vellum in Latin from the second half of the 13th century (about 1270-1280). 178 leaves (9 leaves missing), leaf size: 136 x 95 mm. Written with black ink, each page comprises 21 rows. The pages of the beginning calendar contain a painted figure (last two months are missing). Every psalms begin with red-blue-gold initials with borders, and 9 openings contain illuminated miniatures. The scribing, the illumination of the initials, the borders and the miniatures are characteristically Venetian works. Hardly damaged binding, only back cover is present (16th century wooden board based, blind stamped, gothic leather).
135. árverés / 64.

Kikiáltási ár: 8 000 000 Ft

1270-1280 körül, Veneto területén íródott, a kora újkorban Magyarországon használt, nagyon szépen díszített, latin nyelvű pergamenkódex. A zsoltároskönyv kalendáriummal kezdődik, majd a zsoltárok szövegét, a Szentírás hasonló lírai részeit (canticumokat), végül a Te Deumot tartalmazza. Terjedelme 178 levél. A kötetet 23 ívfüzet alkotja, amelyek nagyrészt négy levélpárból állnak (quaternio). Kivétel a 11. füzetet, amelyik 8+1, illetve a 15., amelyik hat levél terjedelmű. A levelek mérete 136 x 95 mm, az írástüköré 100 x 68 mm. A szöveget készítője laponként 21 sorba rendezte, ehhez segítségül ónnal vonalazta meg a pergament. A kódex írása gothica textualis, a második füzet 2. és 7. levele későbbi kézírással készült pótlás. A scriptor és a díszítést végző illuminátorok neve ismeretlen. Több festő dolgozhatott a könyvön, mivel a kalendáriumot kísérő hónapábrázolások az iniciáléknál kvalitásosabb munkák. Minden hónaphoz egy-egy igen szépen megfestett emberalak járul. A januárt vigadozó ifjú, a februárt Szent Ágota gyertyás képe, a márciust fát metsző, az áprilist stilizált lombokat tartó figura, a májust solymász, a júniust betakarítást végző, a júliust szénát kaszáló, az augusztust arató, a szeptembert vető, az októbert szüretelő emberalak jelképezi, a novembert és a decembert tartalmazó levél hiányzik. A fő részben minden egyes zsoltár élén háromsornyi magasságú arany, kék és piros színnel festett iniciálé áll, amelyekhez az írástükör teljes magasságában végigfutó szegélydísz csatlakozik. Kilenc esetben lényegesen nagyobb, mintegy 9 sornyi magasságúi iniciáléval kezdődik a szöveg, amely a zsoltárokat szerző Szent Dávidot ábrázolja kezében tartott írásszalaggal. Ezek kissé kopottak, később szerényebb művészi érzékű kéz végzett javítást rajtuk. Az iniciálékat készítő miniátortól származnak a kalendárium hónapjainak kezdőbetűi is. A kötet 9 levele hiányzik. Ezek az első ívfüzet 1., 2., 8., levele, a második füzet 2., 7. levele (későbbi kéziratos pótlás), a kilencedik füzet 4-5., valamint a 22. füzet 2., 7. levele. Ennek megfelelően a szöveg az 1-64. és 67-149. zsoltárt tartalmazza, azonban ennek vége és az első canticum eleje, illetve a naptár említett egy levele hiányzik. A XVI. század elején, Felső-Magyarországon készült, vaknyomásos, gótikus bőrkötés hátsó kötéstáblája maradt meg, az egykori két kapocs bőrpántjának leszorító rézlapocskáival. Ezt a keretben gótikus levelek, a sarkokon rozetták, a középmezőben kilenc sorba rendezett apró virágtövek díszítik. Érdekesség az előzéklap magyaros viseletű és karakterű, szablyás vitézt ábrázoló tollrajza. Ilyen ábrázolás a XVII. században, felvidéki arisztokrata környezetben keletkezhetett. A kötés motívumai és a rajz együttesen arra utal, hogy a kódex feltehetően a XV. század végétől hazai használatban volt. Leírásunk alapjául Rozsondai Marianne tanulmánya szolgált (Új Magyar Athenas, Alexandra Antikvárium, 2008, 81-84, 417p.).

Illuminated manuscript on vellum in Latin from the second half of the 13th century (about 1270-1280). 178 leaves (9 leaves missing), leaf size: 136 x 95 mm. Written with black ink, each page comprises 21 rows. The pages of the beginning calendar contain a painted figure (last two months are missing). Every psalms begin with red-blue-gold initials with borders, and 9 openings contain illuminated miniatures. The scribing, the illumination of the initials, the borders and the miniatures are characteristically Venetian works. Hardly damaged binding, only back cover is present (16th century wooden board based, blind stamped, gothic leather).