Ugrás a tartalomra

Klösz György fotográfus által készített, a "Pesti Közúti Vaspálya-Társaság"-hoz, illetve a "Budapesti közúti vaspálya társaság"-hoz kapcsolódó fényképgyűjtemény.

A mű címe
Klösz György fotográfus által készített, a "Pesti Közúti Vaspálya-Társaság"-hoz, illetve a "Budapesti közúti vaspálya társaság"-hoz kapcsolódó fényképgyűjtemény.
angol szoveg
Collection of photos by György Klösz, representing the horsecar types and routes in Budapest.


145. árverés / 38.
Kikiáltási ár: 300 000 Ft
Leütési ár: 400 000 Ft

16 eredeti fotográfia, Klösz György papírjára felragasztva.
1. Nyilt Kocsi Karzattal
2. Első Osztályu Zárt Kocsi Karzattal
3. Nyilt Nyári Kocsi
4. Teherszállító Kocsi
5. Pályaudvar Ujpesten
6. Az Ujpesti Pályaudvar a Madártávlatból
7. Vendéglő az Ujpesti Pályaudvaron
8. Istállók Ujpesten
9. Pályaudvar az Üllői Uton
10. Személyfölvételi Csarnok a Városligetben
11. Pályaudvar a Damjanich-Utczában
12. Igazitási Műhely a Damjanich-Utczában
13. Pályaudvar Kőbányán
14. Istállók Kőbányán
Méretük: 208 x 280 (328 x 455) mm.
A gyűjtemény két darabja Klösz előzőektől eltérő, összefűzött papírjára felragasztva található.
15. Damjanich utczai központ. Kapcsoló tábla.
16. Budapesti közúti vaspálya társaság. Damjanich utczai központ. Dynamók.
Méretük: 226 x 340, illetve 226 x 347 (310 x 480) mm.
Klösz György fényképész, festő, a magyarországi városfotózás úttörője és egyik legjelentősebb alakja. 1866 körül érkezett Pestre, műterme több helyszínen működött a Belvárosban. Munkásságának jelentőségét az adja, hogy gondosan dokumentálta az átalakuló város eltűnő és új épületeit, utcáit egyaránt. Megörökítésre méltónak tartotta a hétköznapi eseményeket, életképeket is. A millennium-korabeli város képe ma jórészt az ő fotográfiái révén ismert.
Károlyi Sándor gróf újpesti birtokait szerette volna a fővárosból könnyen elérhetővé tenni, ezért 1866. július 30-án üzembe helyezte az első lóvasútvonalat a mai Kálvin tér és az Újpesti vasúti híd között. Vállalkozása, a Pesti Közúti Vaspálya Társaság az újpesti lóvasút mellett később több másik vonalat is indított. A PKVT (Pesti Közúti Vaspálya Társaság) és a BKVT (Budai Közúti Vaspálya Társaság) 1878-ban egyesült, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság néven.